Ik ontvang geen (push) notificaties. Wat kan ik hieraan doen?


Als u geen notificaties of pushmeldingen ontvangt van de schoolApp (ParentCom app, VO-app of Open Dag app), dan kan dit een aantal oorzaken hebben. We leggen deze mogelijke redenen hieronder per meest voorkomende type toestel toe.

U bent uitgelogd uit de app:
Als u als gebruiker volledig uitgelogd bent uit de schoolApp, kunnen er geen pushberichten meer afgeleverd worden. Pushberichten kun je weer activeren door weer in te loggen.

Energiebesparende modus (Android):
Uw Android telefoon heeft de app in energiebesparende modus gezet.
Verschillende Android smartphones (zoals Samsung, Huawei, LG, HTC en Motorola) hebben een energiebesparende modus gemaakt voor apps die een paar dagen of langer niet actief zijn. Zodra deze apps in de energiebesparende modus staan, komt het voor dat pushberichten niet meer ontvangen worden. Dit kan, afhankelijk van de frequentie van gebruik, ook ongemerkt met de schoolApp gebeuren en ontvang je geen pushberichten meer. Hieronder leggen we uit hoe u als gebruiker de schoolApp kunt uitsluiten van de energiebesparende modus:

Samsung

  1. Open de Instellingen en kies voor de optie Batterij.
  2. Kies onderin het batterijscherm voor de optie Details.
  3. Zoek de SchoolApp (dat kan afhankelijk van de school van je kind ParentCom App, VO-App of Open Dag app heten) op in de lijst met geïnstalleerde apps. Je kunt de instellingen wijzigen door op de appnaam te tappen.
  4. Vervolgens kun je kiezen uit de opties Energie besparen na een paar dagen, Altijd energie besparen of Uit. Kies voor de optie Uit. Dan onderdrukt de telefoon niet langer de pushberichten.

Huawei

De meeste Huawei-telefoons hebben op meerdere vlakken notificatie-onderdrukking. U kunt deze voor de schoolApp weer activeren aan de hand van de volgende stappen. Let op, afhankelijk van het model en besturingssysteem kunnen er net iets andere benamingen voor sommige opties gebruikt worden:
  1. Ga naar Instellingen > Apps beheren > Selecteer ParentCom App, VO-App of Open Dag app > Meldingen weergeven op Ja zetten.
  2. Ga naar Instellingen > Meldingsbeheer > Selecteer ParentCom App, VO-App of Open Dag app > Meldingen toestaan op Ja zetten (u kunt eventueel ook de opties Statusbalk en Vergrendelingsscherm op Ja zetten).
  3. Deze optie is op sommige toestellen iets anders:
    a. Instellingen > Batterij > Apps sluiten na vergrendeling scherm > Zet de ParentCom App, VO-App of Open Dag app op Niet sluiten.
    b. Instellingen > Apps beheren > Selecteer ParentCom App, VO-App of Open Dag app > Batterij > Actief na schermuitschakeling op Ja zetten. 

Xiaomi (MIUI)

Om het niet ontvangen van push notificaties op uw Xiaomi toestel op te lossen, vindt u op de website van Android Central een duidelijke instructie (opent nieuw venster - tekst in Engels).

(Her)installatie schoolApp (door het terugzetten van een backup):
Ook kan het zijn dat notificaties voor sommige apps niet werken als u door middel van een back-up van uw account apps weer hebt geinstalleerd.  In dit geval moet u de app opnieuw installeren om notificaties weer te laten werken. 

 



Als u de stappen heeft doorlopen maar u ontvangt nog steeds geen notificaties neem dan contact op met de school.

Het is belangrijk dat u de volgende gegevens aan hun kunt overhandigen:
 
  1. De datum en het tijdstip dat het gemerkt hebt dat het probleem zich voordeed.
  2. Welk toestel u gebruikt (Android / iOS)
  3. Welke versie (bijv. Samsung Galaxy S21 / iPhone 12)
  4. Versie OS (bijv. Android 12 / iOS 15.3)
  5. App versie, zoals de laatste versie van de App? Deze vind u altijd hier: 'De App updaten'.
  6. Waar gaat dit fout? (Bijv. bij Klassenboek, bij uploaden van meer dan 5 foto's, bij een bepaald scherm?)
  7. Krijgt u een foutmelding te zien?
  8. Hoe lang duurt het laden doorgaans? (Bijv. 10 seconden of langer, loopt het helemaal vast?)
  9. Optioneel een schermopname maken van waar dit probleem zich bevind en hoe lang dit duurt.
Dit geeft zo een duidelijk indicatie van het probleem.
Cookie instellingen